Zespół Szkół im. S. Pigonia w Medyni Łańcuckiej
Język polski - Klasa 7 - 24.03 (wtorek)
Temat: "Prośba o skrzydła" L. Staffa - poetyckim obrazem wędrówki przez życie.
1. Zapisz temat w zeszycie wraz z dzisiejszą datą.
2. Otwórz podręcznik na stronie 217 i przeczytaj informacje na temat autora.
Przepisz notatkę do zeszytu.
3. Przepisz do zeszytu podane frazeologizmy oraz wyjaśnij ich znaczenie:
a) dodać komuś skrzydeł-
b) rozpinać skrzydła-
c) podciąć komuś skrzydła-
4. Zastanów się, jaki jest temat wiersza, kim jest podmiot liryczny oraz odbiorca.
Pomyśl, co mogą symbolizować "skrzydła" z wiersza L. Staffa.
Przepisz do zeszytu następującą notatkę:
Podmiot liryczny to młodzi ludzie, mający marzenia, tęskniący do ideału,
poszukujący "krainy cudów".
Czasowniki w trybie rozkazującym: chodźmy, rozbijmy, módlmy się (...) o skrzydła,
stanowią wezwanie do działania, apel, prośbę.
Symbole:
skrzydła- wolność, beztroska
niebo- nieskończoność
obóz, namiot- postój, odpoczynek
Sensem wiersza jest wędrówka młodych ludzi przez życie, poszukiwanie szczęścia,
radości, odkrywanie swoich pasji, zainteresowań, własnego losu.
5. Wykonaj ustnie zadanie 6 z podręcznika, str. 218.
Przepisz notatkę do zeszytu:
Utwór pt. "Prośba o skrzydła" ma cechy sonetu - składa się z 4 zwrotek.
2 pierwsze mają charakter opisowy: "Jest dziwny cudów kraj. Odcięty rzeką".
Dwie pozostałe - refleksyjny:
"I wznosząc w dłoniach nasze serca młode,
Do gwiazd, co płoną jak nasze tęsknoty,
Módlmy się cicho na klęczkach - o skrzydła".
6. Zapamiętaj notatkę oraz informacje dotyczące L. Staffa.
Medynia Łańcucka, 2020 r.