Zespół Szkół im. Stanisława Pigonia w Medyni Łańcuckiej

Materiały na lekcje informatyki

Urządzenia Wejścia/Wyjścia (in/out)


Do komputera możemy podłączyć bardzo różne urządzenia, do których komputer wysyła informacje (urządzenia wyjścia [out]) lub też przyjmuje od nich dane (urządzenia wejścia [in]). Może się też zdażyć, że urządzenie jest zarówno wejściowe, jak i wyjściowe.

W podanym niżej zestawieniu stosowane będą takie oznaczenia:

Urządzenie wejściowe (wysyła dane do komputera, np. klawiatura)
Urządzenie wyjściowe (to komputer wysyła do niego dane, np. monitor)
Urządzenie zarówno wejściowe, jak i wyjściowe (wysyła dane do komputera ale i bez przerwy pobiera je z niego, np. modem)

Należy pamiętać, że wiele urządzeń podłączanych do komputera może zarówno wysyłać, jak i pobierać z niego dane, chociaż w większości przypadków jedna z tych funkcji jest dla niego najważniejsza (np. skaner przede wszystkim wysyła dane do komputera, ale jest również przez niego "ustawiany").


Wykaz urządzeń podłącznych do komputera

MonitorWyświetla dane tekstowo-graficzne przekazywane z komputera.
Monitor dotykowyWyświetla dane tekstowo-graficzne przekazywane z komputera, a także pełni rolę myszki.
Mysz komputerowaUrządzenie wskazujące używane podczas pracy z programami komputerowymi.
KlawiaturaUrządzenie do wprowadzania znaków, a także sterowania w programach komputerowych.
DżojstikManipulator do sterowania obiektami na ekranie.
Trackball [trakbol]Nieruchoma odmiana myszy z obrotową kulką do sterowania kursorem na ekranie.
KameraSłuży do szybkiego przesyłania zarejestrowanych, pojedynczych obrazów.
Urządzenie VR(wirtualnej rzeczywistości)Urządzenie współpracujące z programami do tworzenia wirtualnej (czyli sztucznej, nie istniejącej naprawdę) rzeczywistości.
Tablet graficznySłuży przede wszystkim do rysowania "na ekranie" (może też zastąpić myszkę).
SymulatoryUrządzenia współpracujące z programami "udającymi" działanie rzeczywistych maszyn, zjawisk, itp. Mogą być proste (tylko przekazywać dane do komputera), ale też bardzo złożone (np. w symulatorze lotniczym).
SkanerOdczytuje płaski obraz (np. rysunek lub zdjęcie) zamieniając go na zapis zrozumiały dla komputera.
Rzutnik cyfrowy(projektor)Urządzenie wyświetlające na ekranie powiekszony obraz z monitora.
PloterPracuje z dużymi płaskimi powierzchniami, mogąc na nich rysować, drukować, wycinać, grawerować, itp.
Drukarka 3DUrządzenie, które tworzy obiekty przestrzenne z nakładanego warstwa po warstwie specjalnego tworzywa.
Urządzenia CNC (maszyny sterowane numerycznie)Ogólna nazwa urządzeń pozwalajšcych kształtować różne materiały (wiercenie, cięcie, frezowanie, grawerowanie, wypełnianie, itp.) - (do urządzeń CNC należą też plotery).
RobotyOgólna nazwa urządzeń wykonujących przesłane z komputera instrukcje.
Pendrive [pendrajw]Pamięć przenośna.
Palmtop (lub np. telefon komórkowy)Przenośny komputer osobisty (możliwa jest wzajemna wymiana danych z innym komputerem).
SmartfonUrządzenie łączące w sobie funkcje telefonu i przenośnego komputera.
Pad (gamepad lub joypad)Urządzenie sterujące wykorzystywane do gier komputerowych.
Urządzenia siecioweGrupa urządzeń do komunikacji komputera z innymi w sieci (lokalnej lub internecie), np.: modem, router, switch [słicz], hub [hab].
MikrofonPrzekazuje dźwięk do komputera.
Mierniki cyfroweWszystkie te urządzenia, które "coś" mierzą lub badają i dane przekazują w postaci zrozumiałej dla komputera.
Dysk twardyUrządzenie pamięci do zapisu i odczytu informacji cyfrowej.
GPS [dżi pi es]Służy do określania położenia w terenie i pomocy w dotarciu do zaplanowanego celu podróży.
GłośnikiUrządzenie wytwarzające dźwięk z danych przesyłanych z komputera.
Stacja dyskietekUrządzenie pamięci do zapisu i odczytu informacji z dyskietek.
Czytnik kodów cyfrowychOdczytuje dane zapisane w kodach (paskowych lub matrycowych).
DrukarkaUrządzenie do czarno-białego lub kolorowego wydruku tekstu lub grafiki.
CzytnikiGrupa urządzeń zajmująca się odczytem różnego rodzaju informacji i przesłaniu jej w formie zrozumiałej dla komputera (np. czytnik linii papilarnych, czytnik siatkówki oka, czytnik kart, itd.).
Napędy CD, DVD i BDUrządzenia do odczytu i zapisu płyt CD, DVD i Blu-Ray.
Aparat cyfrowyUrządzenie do zarejestrowania i zapisu obrazu w formie zdozumiałej dla komputera.




Podane niżej dwa przykłady dowodzą, że wśród tysięcy różnych urządzeń, które można podłączyć do komputera są zarówno ciekawe i pożyteczne, jak i "głupawe":

                                                                                                                               
Te buty mają własne zasilanie, pamięć, czujniki temperatury, wilgotności, przebytej drogi i kąta nachylenia buta, a także grzałki i mikro-wentylatory. Po podłączeniu do komputera pobierane są z butów dane, które pozwalają poznać sposób chodzenia danej osoby (a więc także zastosować konkretne leczenie), a także wprowadzane są ustawienia dotyczące np. ogrzewania lub chłodzenia.                               Muszla klozetowa, która w zależności od czasu jaki na niej spędzamy dobiera odpowiednie dźwięki, muzykę lub zapachy, a po podłączeniu do komputera możemy dowiedzieć się np. ile minut miesięcznie na niej siedzieliśmy.


Andrzej Czado - 2010-2017