Spis zajęć planowanych do realizacji w ramach konkursu nr RPPK.09.02.00-IP.01-18-008/16 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
Wykorzystanie drukarek 3D do tworzenia pomocy wykorzystywanych na lekcjach, np.: zestawy związane z ułamkami, szkielety brył przestrzennych, modele, itd. W prostych przypadkach uczniowie nauczyliby się
samodzielnie projektować modele, a w pozostałych korzystano by z gotowych plików dostępnych w internecie.
Drukowanie 3D to nie tylko ekscytujące przeżycie dla dziecka, ale przede wszystkim technologia niosąca ogromny potencjał
sprzyjający rozwojowi ucznia w takich obszarach jak: wykorzystanie technologii komputerowych, projektowanie, kształtowanie wyobraźni przestrzennej i wyobraźni w ogóle, gdyż najważniejszym czynnikiem staje się tutaj inspiracja dziecka do
tworzenia rzeczy nowych i niecodziennych.
Oprócz druku 3D duża część tematyki zajęć dotyczyć będzie wszelkich innych technologii dotyczących ogólnie rozumianego 3D, a więc np.: anaglify, stereogramy, wirtualne krajobrazy, projektowanie wnętrz i ogrodów, tekstu przestrzennego, itp.
Projekt dotyczy wykorzystania języka html do tworzenia dokumentów typu mini strona www.
Efektem końcowym byłoby stworzenie przez uczniów stron umieszczonych na szkolnej stronie www, a dotyczących zarówno tematów zleconych (dotyczących historii miejscowości, przyrody, eksperymentów fizycznych, itp.), jak i własnych pomysłów
uczniów wynikających z ich zainteresowań czy hobby.
Nauka tworzenia dokumentów internetowych, to nie tylko poznawanie przez uczniów języka programowania html, ale przede wszystkim nabywanie szeregu umiejętności, które są
nierozerwalnie związane z tworzeniem stron www: przygotowywanie grafik, obróbka materiałów audio/video, dobór fontów, a także kształtowanie właściwych postaw związanych z własnością intelektualną i ogólnie rozumianą netykietą. Niezwykle
cenną wartością tych zajęć wydaje się być tworzenie nowej wartości dodanej, a nie tylko kopiowanie już istniejącej.
Projekt dotyczyłby nagrywania filmików, a także tworzenia prezentacji i infografiki, które ilustrowałyby treść zadań matematycznych (tak sytuacyjnie, jak i z ukazaniem zależności pomiędzy danymi wielkościami). Filmiki te przedstawiały by również w
sposób dosłowny poprawne odpowiedzi wraz z symulacjami dotyczącymi ich otrzymania. Nagrywane byłyby na terenie szkoły (klasy, stołówka, boisko szkolne, itp.), a także poza nią. Po umieszczeniu ich na szkolnej stronie www, służyłyby pomocą na lekcjach
matematyki i przy rozwiązywaniu przez uczniów zadań domowych.
Wielu uczniów z trudnościami w nauce matematyki nie potrafi nawet rozpocząć rozwiązywania zadania tekstowego, gdyż nie jest w stanie wyobrazić sobie opisywanej w nim
sytuacji, a także zrozumieć zależności pomiędzy danymi przedstawianymi w zadaniu. Uczący stosują wówczas różne sposoby w celu pomocy w wizualizacji problemu: szkice, grafy, schematy, poglądowe rysunki, itp. Wydaje się, że rozwiązaniem
najlepiej wspomagającym ten moment procesu dydaktycznego jest przedstawienie uczniowi (uczniom) filmiku, który jak najdokładniej odzwierciedla opisane w zadaniu miejsca, osoby, działania, itp. Dla uczniów biorących udział w nagraniu
takich filmików, oprócz zabawy i przeżyć emocjonalnych, byłaby to doskonała lekcja matematyki, gdyż trudno byłoby im zagrać swoje role bez zrozumienia co i dlaczego mają wykonać. Filmiki takie mogłyby również ilustrować zadania trudne, a
także klasyczne zagadki logiczne.
Zajęcia mają na celu kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej wypowiedzi oraz rozwijanie słuchu dziecka. Celem ćwiczeń jest również kształtowanie prawidłowych czynności fizjologicznych w obrębie aparatu mowy (tj. połykanie, żucie) a także kształtowanie prawidłowego toru oddechowego i wydłużenie fazy wydechowej. Zajęcia odbywały by się w atrakcyjnej dla dzieci formie gier i zabaw.
Zajęcia będą stymulowały wszechstronny rozwój osobowości uczniów, rozwiną ich uzdolnienia matematyczne, zainteresowania oraz ogólne zdolności poznawcze. Zwiększą umiejętność logicznego myślenia, poszerzą wiedzę, rozbudzą ciekawość świata. Nauczą planowania, rozwiązywania problemów i wyciągania wniosków. Ukażą możliwości wykorzystania wiedzy w praktyce.
Celem zajęć jest rozwijanie ekspresji słownej dziecka oraz wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez kontakt z literaturą dziecięcą a także kształtowanie pamięci, uwagi, rozwój logicznego myślenia i poszerzanie słownictwa. W trakcie zajęć uczniowie ćwiczą prawidłową dykcję, uzupełniają i pogłębiają wiedzę szkolna oraz uczą się prawidłowej artykulacji głosek.
Program uwzględniający indywidualne potrzeby ucznia służące wyrównaniu jego dysfunkcji. Cele to: usprawnianie spostrzegawczości, rozumowania logicznego, arytmetycznego i abstrakcyjnego, ćwiczenie pamięci słuchowej i fonologicznej, bogacenie zasobu słownictwa, doskonalenie koncentracji uwagi oraz percepcji wzrokowej, rozwijanie i doskonalenie zmysłów, wykorzystywanie elementów terapii logopedycznej w korygowaniu wymowy.
Program rozwijający zainteresowania przyrodnicze poprzez eksperymenty, doświadczenia, obserwacje oraz formułowane wnioski cele to: znajomość budowy oraz posługiwania się przyrządami do obserwacji w tym mikroskopem, lupą, poznanie budowy i funkcjonowania organizmów na Ziemi, poznanie składników pogody oraz sposobów ich pomiaru, wykonywanie doświadczeń oraz eksperymentów pozwalających zrozumieć właściwości powietrza, wody i innych związków chemicznych warunkujących życie organizmów.
Zajęcia przeznaczone będą dla dzieci, które mają trudności w opanowaniu bieżących wiadomości i umiejętności przewidzianych w programie. Celem zajęć będzie wyrównywanie i zminimalizowanie braków, rozwijanie podstawowych umiejętności służących świadomemu uczeniu się, usprawnianie zaburzonych funkcji, wspomaganie harmonijnego rozwoju osobowości dziecka w różnych sferach i tym samym zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.
Zajęcia przeznaczone będą dla dzieci, które mają trudności w opanowaniu bieżących wiadomości i umiejętności przewidzianych w programie. Celem zajęć będzie wyrównywanie i zminimalizowanie braków, rozwijanie podstawowych umiejętności służących świadomemu uczeniu się, usprawnianie zaburzonych funkcji, wspomaganie harmonijnego rozwoju osobowości dziecka w różnych sferach i tym samym zapobieganie niepowodzeniom szkolnym.
Celem programu jest: wspomaganie rozwoju czynności umysłowych, niezbędnych do uczenia się matematyki, rozwijania orientacji przestrzennej, intuicji geometrycznej oraz kształtowania pojęcia liczby w różnych aspektach, tworzenie czynnościowych sytuacji edukacyjnych, umożliwiających działanie z wykorzystaniem konkretnych przedmiotów, stwarzanie okazji do rozwijania samodzielności poznawczej, rozwijanie sprawności rachunkowych od sytuacji czynnościowych do zapisu przy pomocy znaków.
Program dedykowany jest dzieciom, u których zaobserwowano słabszy rozwój funkcji poznawczych. Celem zajęć jest empiryczne zapoznawanie dzieci z podstawowymi zjawiskami i procesami zachodzącymi w swiecie przyrody, prowadzenie i opisywanie prostych doświadczeń, obserwacje w naturalnym środowisku, odkrywanie uzdolnień uczniów i rozwijanie ich predyspozycji poznawczych. Wszystkie wyżej wymienione cele realizowane będą w oparciu o doswiadczenia dzieci, prowadzenie prostych upraw, hodowli i stwarzanie okazji do rozwijania samodzielności poznawczej.
Zajęcia dla dzieci z ogólnymi trudnościami w nauce. Głównym celem jest eliminowanie niepowodzeń szkolnych i wyrównywanie istniejących braków umiejętności i wiadomości, stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości. Służą rozwijaniu umiejętności czytania, pisania, liczenia, wypowiadania się poprzez uzupełnianie poszczególnych partii materiału dodatkowymi ćwiczeniami.
Celem programu jest rozwijanie uzdolnień uczniów w klasach I-III oraz podniesienie poziomu kompetencji językowych (w szczególności mówienia i słuchania a także pisania i czytania). Program zawiera treści, które wzbogacają zasób słownictwa oraz struktury gramatyczne w zakresie różnych bloków tematycznych. W czasie zajęć uczniowie poznają elementy kultury wybranych krajów anglojęzycznych co poszerza ich wiedzę ogólną, tolerancje i ciekawość wobec nauki języka obcego. Uczniowie są przyzwyczajani do pracy w grupach oraz zachęcani do szerszego zastosowania języka angielskiego przez wykonywanie zespołowych projektów.
Celem programu jest rozwijanie uzdolnień uczniów w klasach IV-VI oraz podniesienie poziomu kompetencji językowych (mówienia, słuchania, pisania i czytania). Program zawiera treści, które wzbogacają zasób słownictwa oraz struktury gramatyczne w zakresie różnych bloków tematycznych. W czasie zajęć uczniowie poznają kulturę, historię i położenie geograficzne krajów anglojęzycznych co poszerza ich wiedzę ogólną, tolerancje i ciekawość wobec innych krajów. Uczniowie pracując w grupach korzystają z platform edukacyjnych zwiększających zaangażowanie i aktywność oraz wykonują projekty i doświadczenia.